Search
Camerafanaat | Het beste advies over camera's en voorzieningen
Home » Reviews » Sony A7R V Review

Sony A7R V Review - Beste systeemcamera voor fotografie

Sony A7R V Review

Welkom bij mijn uitgebreide A-Z review van de Sony A7R V. Een ware krachtpatser in de wereld van digitale fotografie. Met een super combinatie van resolutie, snelheid en geavanceerde functies, belooft de A7R V een gamechanger te zijn voor professionele fotografen. In deze review duiken we diep in de kenmerken en mogelijkheden van deze camera.

Inhoudsopgave

Introductie

Niet zo lang geleden was Sony de absolute leider als het ging om full-frame camera’s. Maar nu moet Sony de strijd aangaan met verbeterde modellen van Canon, Nikon en zelfs Panasonic. Sony heeft als reactie daarop de a7r5 uitgebracht, een nieuwe full-frame camera met 61 megapixels, die vooral gericht is op gedetailleerde portret- en landschapsfotografie. Deze camera heeft dezelfde sensor als de a7r4, maar is op bijna alle andere vlakken vernieuwd. Door snellere processoren is de autofocus en de AI-tracking verbeterd. Daarnaast heeft de a7r5 geüpdatete stabilisatie, een strak nieuw schermdesign en nog veel meer te bieden. En dat alles voor bijna dezelfde prijs van 4200 euro als Canon’s EOS R5.

Sony A7R V review
Foto credits: Kamera Express (youtube.com/watch?v=sim5DR9nQd0&t=571s)

Verschillen met de A7R IV

Er zijn verschillende verbeteringen op het gebied van bediening in vergelijking met de a7r IV. Nu heeft de a7r5 een speciale knop om te schakelen tussen video, foto’s en de slow- en quick-modus. De opnameknop is verplaatst van de achterkant naar een betere positie bovenop. De bediening is net zo intuïtief en gemakkelijk als bij andere Sony-camera’s. Na een lange dag kan de grip wat minder comfortabel aanvoelen, omdat de randen wat scherp zijn en het materiaal iets minder zacht is dan bij de Canon EOS R5. In plaats van alleen een kantelbaar scherm, zoals voorheen, heeft Sony nu een volledig kantelbaar scherm toegevoegd. Dit scherm kan niet alleen omhoog kantelen zoals Panasonic’s GH6, maar ook naar buiten en naar beneden. Dit is handig, niet alleen voor vloggen, maar ook om het scherm vrij te houden van microfoon- of monitorkabels.

Sony A7R V review

De elektronische zoeker (EVF)

De elektronische zoeker heeft hetzelfde OLED-scherm met 9,44 miljoen pixels als de Sony a7s III en Sony A1, wat een verbetering is ten opzichte van de 5,76 miljoen pixels van eerdere modellen. Let wel op dat het scherm een lagere resolutie heeft bij scherpstellen of bij snelle bewegingen.

SD kaartsleuven

De a7r5 heeft net als andere recente high-end modellen van Sony twee kaartsleuven die zowel UHS 2 SD-kaarten als duurdere CF Express type A-kaarten ondersteunen. Deze laatste zijn nodig voor 8K-video en langere reeksen foto’s.

Sony A7R V review

Over de batterij & sluiter

De batterij is hetzelfde als die van de a1 en gaat in laboratoriumtests ongeveer 530 opnames mee per lading. In de praktijk kon ik ongeveer het dubbele halen. Met 10 beelden per seconde in de gecomprimeerde raw-burstmodus en de mechanische sluitermodus is de a7r5 verrassend snel voor een 61-megapixel camera, vergelijkbaar met Sony’s stapelgevoelige a1-model. In de elektronische sluitermodus haalt de a7r5 echter slechts 10 beelden per seconde.

Sony A7R V review

Autofocus

De focus van het cameradesign ligt sterk op autofocus, waar Sony excelleert. De a7r5 heeft misschien wel de beste autofocus van alle Sony-camera’s tot nu toe. Zelfs in de reguliere, niet-AI continue autofocusmodus is de nauwkeurigheid verbluffend. De camera herkent verschillende soorten onderwerpen, zoals mensen, vogels, dieren, insecten, auto’s, treinen en vliegtuigen. Een automatische modus zoals Canon’s es r62 zou handig zijn geweest, waarbij de AI het onderwerp kiest. Niettemin was de camera in de meeste van deze modi uitstekend in het scherpstellen op de ogen van het onderwerp. Zelfs bij snel bewegende onderwerpen levert de camera scherpe beelden. Dit is opmerkelijk, gezien de hoge resolutie die kleine focusfouten aan het licht kan brengen. Soms lukte het niet om scherp te stellen op de ogen van vogels, maar over het algemeen presteerde de camera uitstekend. De camera heeft ook een aanraakvolgmodus die nauwkeurig op onderwerpen blijft scherpstellen, vergelijkbaar met concurrentiemodellen.

Sony A7R V review

Beeldstabilisatie

De a7r5 heeft verbeterde beeldstabilisatie gekregen, van zes naar acht stops, vergelijkbaar met Canon’s EOS R5. Deze stabilisatie werkt goed voor foto’s, maar is minder geschikt voor video, zoals ik zo meteen zal uitleggen.

Sensor

Met dezelfde sensor biedt de a7r5 bijna identieke beeldkwaliteit als de a7r IV. JPEG-foto’s zijn meteen klaar om te delen, met aangename scherpte en beheersing van ruis. De kleuren zijn nauwkeurig, maar wellicht iets minder flatterend voor huidtinten dan bij de nieuwste Canon-modellen. De camera presteert vooral goed in heldere, zonnige situaties, waardoor het een uitstekende keuze is voor landschapsfotografie. Sony claimt dat de camera 15 stops dynamisch bereik biedt, meer dan Canon, maar misschien iets minder dan Nikon. Dit biedt voldoende ruimte om raw-bestanden te bewerken, over- of onderbelichte opnamen te corrigeren en kleuraanpassingen te maken. Het verschil tussen gecomprimeerde en ongecomprimeerde raw-bestanden zijn niet erg opvallend, behalve in zeer gedetailleerde scènes. De a7r5 presteert verrassend goed bij weinig licht, tot ISO 6400. Ruis is niet echt een groot probleem en de details blijven behouden. Vanaf ISO 12800 neemt de ruis echter duidelijk toe, maar er blijft nog steeds detail zichtbaar. Daarboven wordt de ruis wat grover en komt er ook kleurruis bij.

Sony A7R V review

Video functies en resolutie’s

De a7r5 is nu een behoorlijk goede videocamera, maar er zijn wel wat beperkingen. Hij biedt nu 8K-video met 24-25 frames per seconde, 4K met 60 frames per seconde en 10-bits 422-video met s-log 3, cinetone en HDR-indelingen. Dit zijn functies die de a7r IV niet had. Er zijn echter wat kanttekeningen. Bij 8K-video is er een cropfactor van 1,24 keer en bij 4K met 60 frames per seconde is er dezelfde cropfactor, plus pixel binning. 4K bij 30 frames per seconde heeft geen crop, maar gebruikt wel pixel binning. De enige manier om super gesamplede video te krijgen, is met een aps-c crop van 1,5 keer, maar die is beperkt tot 30 frames per seconde. Video met 120 frames per seconde is alleen beschikbaar in 1080p. Desondanks heeft Sony goed werk geleverd met pixel binning, waardoor de beelden niet significant minder scherp lijken dan de aps-c-video die is gesampled vanuit 6,2K. Met de mogelijkheid om nu 10-bits beelden vast te leggen, is S-log 3 voor video veel bruikbaarder dan op de a7r IV. Na kleurcorrectie is er minder banding en het dynamisch bereik van 15 stops biedt meer ruimte om donkere gebieden aan te passen en kleuren te finetunen. De kleuren zijn, net als bij foto’s, natuurlijk en nauwkeurig. De a7r5 presteert redelijk goed, hoewel niet uitmuntend, bij weinig licht voor video. Ook heeft de camera nu het beste video-autofocussysteem. Het focussen op onderwerpen gaat snel en nauwkeurig, zelfs in drukke omgevingen. Alle eerder genoemde AI-functies voor foto’s werken ook voor video, waardoor het systeem dieren en andere onderwerpen bijna net zo goed kan volgen als mensen. De verbeterde stabilisatie werkt echter niet zo goed voor video als voor foto’s. Bij handheld video is het redelijk als je niet te veel beweegt, maar snelle bewegingen of lopen zorgen voor schokken. Voor vloggen is Panasonic’s nieuwe S5 II veel geschikter.

Sony A7R V review

Rolling shutter effect

Nu zou je kunnen denken dat de a7r5 eigenlijk een goede optie is voor video, maar er is één groot nadeel: overmatige ‘rolling shutter’. Dit effect is vooral merkbaar bij 8K, waarbij elke camerabeweging een “jell0”-effect veroorzaakt. Toch is de a7r5 voor de meeste video-toepassingen prima geschikt. Als video je belangrijkste focus is, zijn Canon’s nieuwe EOS R6 of de Panasonic S5 II beide betere en veel voordeligere keuzes.

Sony A7R V review

Conclusie

Met een prijskaartje van 4200 euro is de Sony a7r5 opnieuw de beste full-frame camera die ik heb getest. De beeldkwaliteit en details zijn uitstekend, de autofocus is fantastisch en de verbeterde videomogelijkheden zijn perfect voor brede soorten fotografen. Zoals eerder genoemd, is de belangrijkste concurrent van Sony de 45-megapixel Canon EOS R5, die een lagere resolutie heeft maar betere videomogelijkheden biedt, zij het met enkele oververhittingsproblemen. De Nikon z72 met 45 megapixels kost 3500 euro, dus 700 euro minder, maar heeft een minder goede autofocus en videokwaliteit. Geen van deze modellen kan echter tippen aan de resolutie en de uitzonderlijke autofocus van de a7r5. Gezien al deze factoren, samen met de aanzienlijke verbeteringen in video, is de Sony a7r5 veruit de beste high-res full-frame camera voor fotografen op de markt.

Sony A7R V review

Waar kan ik de Sony A7R V kopen?

Product specificaties

beeldstabilisatie: 8-stops in-body beeldstabilisatie

Beeldprocessor: 2x BIONZ XR beeldprocessor

Schietsnelheid: 10 FPS

Beeldscherm: Varia-angle LCD-scherm

Sensor: 61 megapixel fullframe CMOS-sensor

Focus: 693 autofocuspunten

Meest gestelde vragen

De Sony A7R V heeft onder andere een hoge resolutie van 61 megapixels, 8K-video-opname, een vernieuwde BIONZ X beeldverwerkingsprocessor en een uitgebreid autofocus systeem.

De Sony A7R V is compatibel met E-mount lenzen. Dit omvat zowel full-frame lenzen als APS-C lenzen met behulp van een crop factor.

Ja, de Sony A7R V is uitgerust met ingebouwde beeldstabilisatie die helpt bij het verminderen van cameratrillingen en het verkrijgen van scherpere foto's en video's.

De batterijduur van de Sony A7R V varieert afhankelijk van het gebruik, maar over het algemeen kan men rekenen op ongeveer 530 shots per lading.

Picture of Robin
Robin

Ik ben een fotograaf en voornamelijk een filmmaker die diep gepassioneerd is in de wereld van camera's. Ik vond het altijd leuk om alle mooie momenten van het leven vast te zetten en ze te bewerken en te delen. Eigenlijk begon het serieus te worden toen ik op een jonge leeftijd ging carspotten. Samen met mijn maten ging ik de straat op om langsrijdende sport en supercars te fotograferen. Dit deed ik met mijn Nikon D5000, Dit was dan ook mijn eerste camera. Na een tijdje begon de interesse in het filmmaken ook op te komen, Ik kocht in eind 2021 een Sony a7III en gebruik die tot de dag van vandaag nogsteeds voor fotografie en filmmaking. Na een heleboel ervaring te hebben opgelopen, heb ik in 2022 mijn bedrijf 'TenBosVisuals' opgericht en heb ik werk gemaakt van mijn passie. Bijleren is nog altijd wat ik doe en dat is ook zeker te zien in de hoeveelheid kennis die ik heb opgebouwd in de afgelopen jaren. Langzamerhand ontstond ook Camerafanaat.nl, de blog over alles van foto, videografie en camera's en de best deals & aanbiedingen. Welkom op mijn website.