Search
Camerafanaat | Het beste advies over camera's en voorzieningen
Home » Reviews » Sony A1 Review

Sony A1 Review - de beste systeemcamera van 2023

Sony Alpha 1 Review

Dit keer de Sony A1 review. In deze review neem ik jullie mee met deze geweldige systeemcamera die ik beschouw als de beste systeemcamera van 2023, waarbij ik elk aspect van deze geweldige camera zal bespreken. Van de indrukwekkende beeldkwaliteit en snelle prestaties tot de geavanceerde functies en gemakkelijke bediening. Ik kan niet wachten om jullie alles te vertellen over deze fantastische systeemcamera.

Inhoudsopgave

Oververhit de camera op 8k video?

De camera oververhit bij het opnemen in 8K-videokwaliteit, maar het duurt verrassend lang voordat dit gebeurt en de hersteltijden zijn uitstekend. Tijdens tests in een omgeving van 23°C en met de cameratemperatuurinstelling op “Hoog”, kon de camera gemiddeld 1 uur en 19 minuten onafgebroken in 8K opnemen voordat deze uitschakelde. De bit rate-opties (200 mbps en 400 mbps) en opname-instellingen (30p en 24p) hadden weinig invloed op de opnametijd, maar het opladen via USB verkortte deze tot 58 minuten.

Wat indrukwekkend is, is dat algemeen gebruik van de camera voorafgaand aan het opnemen geen merkbare invloed heeft op de oververhitting, in tegenstelling tot andere camera’s zoals de Canon R5. Bovendien blijft de camera koelen, zelfs terwijl deze is ingeschakeld, waardoor het mogelijk is om na een opnametijd van 1 uur en 15 minuten snel geheugenkaarten en batterijen te verwisselen en binnen 90 seconden weer te beginnen met opnemen. Extra opnametijd van 24 minuten was mogelijk voordat de waarschuwing voor oververhitting weer verscheen.

Hoewel het niet mogelijk is om lange opnames van bijvoorbeeld 3 uur te maken, biedt een V-Mount-batterij aangesloten op een dummybatterij een oplossing. Dit verminderde de gegenereerde warmte aanzienlijk en stelde de gebruiker in staat om meer dan 3 uur aan 8K-materiaal op te nemen zonder oververhittingsproblemen. Ondanks deze verbeteringen moeten omgevingsfactoren in overweging worden genomen, zoals filmen in extreme hitte, wat de opnametijd kan beperken. Maar over het algemeen is het gebruik van een dummybatterij met een V-Mount een veilige en effectieve manier om vrijwel onbeperkt in 8K te kunnen opnemen.

Sony A1 Oververhit de camera op 8k video?
Foto credits: Kamera Express (youtube.com/watch?v=0cf16XxZfco&t=127s)

De 4K-modi van de camera zijn ook getest om te zien of pixelbinning in de full-frame modus of oversampling in de APS-C-modus enige invloed hadden op oververhitting. De resultaten waren vrijwel hetzelfde als bij de a7S III. Ongeveer twee uur lang kon er 4K60 worden opgenomen in beide modi voordat de batterij leeg was, zonder enige waarschuwing voor oververhitting. Er waren dus geen problemen in die opnamemodi.

Het is belangrijk om te weten dat de opnametijd van 80-90 minuten in 8K voordat de camera oververhit raakt eigenlijk vergelijkbaar is met de batterijduur in die modus. 8K verbruikt de batterij ongeveer 30% sneller dan 4K, maar dit maakte de oververhitting geen groot probleem. De afkoelperiode van vijf minuten na uitschakeling kan worden benut als een pauze om een nieuwe batterij en geheugenkaart te plaatsen, waarna waarschijnlijk nog minstens een uur gefilmd kan worden.

Hoewel USB-voedingslevering lijkt te leiden tot een negatieve invloed op oververhitting, is het de moeite waard om te vermelden dat deze camera dezelfde laadmogelijkheden heeft als de a7S III, waarbij het batterijverlies tijdens het gebruik van USB-voeding slechts enkele procenten per uur bedraagt. Dit is fantastisch voor lange opnamesessies in 4K. Bovendien gebruikt de camera dezelfde FZ-100 batterij als alle andere recente Sony-camera’s, wat redelijk bevredigende batterijduur oplevert.

De videoresolutie

De camera biedt zowel 8K als twee 4K-modi. In de APS-C crop-modus ontstaat een samengevoegd 5,8K-beeld, terwijl de volledige frame 4K-modus pixel binning gebruikt. In vergelijking met de a7S III presteert 8K duidelijk beter, met een indrukwekkend beeld dat er zelfs bij 200% zoom beter uitziet dan het 4K-beeld van de a7S III bij 100%. De 5,8K oversamplede modus toont een scherper beeld met minder artefacten, maar er is iets meer zichtbare ruis en een cropfactor van 1,5x.

Opvallend is dat de gepixelbinde, volledige frame 4K-modus vergelijkbaar is met die van de a7S III, maar met betere ruisonderdrukking. Het binning-algoritme minimaliseert aliasing, moiré en kleurartefacten op een vergelijkbaar niveau als bij de a7S III. De camera is dus praktisch een a7S III met een extra 8K-modus.

De 4K-modi zijn identiek tussen de a1 en de a7S III, inclusief codecs, bitdiepte, bitrate en stroomverbruik. De opslag- en mediavereisten zijn hetzelfde. Voor 8K zijn er verschillen, omdat het alleen H.265 gebruikt met 4:2:0 chroma subsampling, maar het biedt wel zowel 24p- als 30p-varianten en 10-bits kleur. Er zijn twee bitrate-opties van 200 Mbps en 400 Mbps beschikbaar, die beide kunnen worden opgenomen met een V60-kaart, waardoor geen CFexpress Type-A of V90-kaarten nodig zijn, wat opmerkelijk is. Het verschil tussen de 200 Mbps en 400 Mbps-bestanden is moeilijk waarneembaar.

Wat betreft HDMI-uitvoeropties, biedt de camera dezelfde HDMI raw uitvoeropties als recente Sony-camera’s, maar de 4K-opname is intern en extern hetzelfde, zonder ongecomprimeerd HDMI-beeld. Al met al maakte vooral de 8K-opname een grote indruk.

Sony A1 De video resolutie

Verbetering in ISO waarde en profile pictures

Het grootste voordeel van de Alpha 1 ten opzichte van de a7S III, of je nu in 8K of 4K opneemt, is de verbetering van het ruisniveau bij lagere ISO’s. De Alpha 1 presteert beter dan de a7S III in ruisprestaties in S-Log bij elke stap tot ISO 12.800, waarbij de a7S III moeite heeft. Zelfs bij ISO 12.800 presteert de Alpha 1 indrukwekkend goed en beter dan bijna elke andere camera die getest is, behalve de Sony S-serie. Een voordeel van de Alpha 1 is dat het beeld schoon blijft bij ISO 4000, terwijl de a7S III het schoonmaakt bij ISO 12.800 in S-Log3, wat voor sommige filmmakers een nuttiger waarde kan zijn. Ook heeft de Alpha 1 een basis-ISO van 800 in S-Log3, terwijl het bij de a7S III ISO 640 is.

Een vergelijking met de a7R IV toont aan dat de Alpha 1 deze hoge resolutiesensor overtreft op vrijwel elk punt, vooral wat betreft de kleurverschuivingen bij hoge ISO’s. Op het gebied van kleur is de Alpha 1 de beste camera van Sony tot nu toe.

De Alpha 1 bevat ook S-Cinetone, wat de nieuwe Picture Profile 11 op de camera is. Dit is een geweldige toevoeging voor degenen die een geweldig beeld direct uit de camera willen, zonder te hoeven rommelen met verschillende Cine4- of HLG-instellingen zoals bij de vorige modellen. Dit suggereert ook dat Sony S-Cinetone kan toevoegen aan de a7S III via een firmware-update, nu bekend is dat het gemakkelijk binnen het nieuwe framework past en geen speciale cinecamera vereist. De aanbeveling is dan ook om Sony aan te moedigen dit toe te voegen aan de a7S III via een firmware-update.

Verbeterde huidtinten

Vaak heb ik gezegd dat de A7S III extreem nauwkeurig is, maar een beetje een groene tint kan vertonen en soms de huidtinten iets meer magenta lijken te maken. Toen kwam de FX6 en overdreef dit aspect misschien een beetje, waardoor een minder nauwkeurige witbalans ontstond. Gelukkig is de Alpha 1 hier de perfecte camera voor. Het heeft de uitstekende witbalans-tool die je ook krijgt bij de A7S III, met vrijwel dezelfde kleurwetenschap, maar het verschuift de huidtinten iets meer naar het rood/magenta en weg van geel/groen. Deze verschuiving is subtiel, wat betekent dat het mooi samengaat met de A7S III, maar het is een verbetering. Op dit punt zou ik zelfs zeggen dat het bijna perfect is.

Sony A1 Verbeterde huidtinten

Het camera menu

De nieuwe Alpha 1 lijkt in wezen hetzelfde als de a7S III te zijn wat betreft het menu en de interface. Toch ben ik opgetogen over enkele nieuwe toevoegingen, zoals de mogelijkheid om de sluiter te sluiten wanneer de camera is uitgeschakeld. Het is prettig om te zien dat de gebruiker hier controle over heeft, vooral omdat deze sensoren gevoelig kunnen zijn voor stofophoping.

Desalniettemin zijn er nog steeds enkele softwareproblemen die niet zijn verbeterd. Het scherm op de camera wordt bijvoorbeeld nog steeds zwart wanneer je HDMI on-screen display inschakelt op een externe monitor, wat een aanhoudend probleem blijft. Ook is het niet mogelijk om een aangepaste witbalans in te stellen in een geheugenherinneringsmodus. Dit zijn twee functies waarvan ik graag zou willen zien dat ze worden opgelost in toekomstige updates.

Ondanks deze softwarekwesties ben ik over het algemeen tevreden met de toevoegingen en verbeteringen die de Alpha 1 biedt. Het vermogen om de sluiter te sluiten bij uitschakeling is een welkome functie om stofproblemen te verminderen, en ik waardeer de voortdurende inspanning van Sony om hun camera’s te verbeteren en te innoveren. Hopelijk zullen de genoemde softwareproblemen in toekomstige firmware-updates worden aangepakt om de gebruikerservaring verder te verbeteren.

Sony A1 Het camera menu

Rolling shutter effect

Laten we nu eens kijken naar het rolling shutter-effect en het dynamisch bereik. Het rolling shutter-effect van deze camera is indrukwekkend goed, gezien wat het is. En wanneer je opneemt in vergelijkbare modi als de a7S III, zul je merken dat het erg vergelijkbaar is met de a7S III. Het is echter een beetje erger wanneer je in 8K opneemt. Ik zou zeggen dat het nog steeds snel genoeg is om binnen het acceptabele bereik te vallen, maar de a7S III in 4K presteert iets beter dan de Alpha 1 in 8K. Maar het indrukwekkende is dat de Alpha 1 beter is in 8K dan de meeste van Sony’s eerdere camera’s of zelfs veel van de concurrerende merken in al hun modi.

Sony A1 Rolling shutter effect

Dynamisch bereik

Op de een of andere manier heeft de Alpha 1 een beter dynamisch bereik dan de a7S III. Ik was al onder de indruk van het dynamisch bereik van de a7S III, waarbij je 13 stops in S-Log3 behaalde. Maar op de Alpha 1 krijg je consequent 1/5 tot 1/3 van een stop beter, en uit de test stelde ze zelfs een nieuw Imatest-record vast van 13,2 stops met een signaal-ruisverhouding van 2. Ik was eerlijk gezegd verbaasd over dit resultaat. Het is opmerkelijk om te zien dat de Alpha 1 het al indrukwekkende dynamisch bereik van de a7S III overtreft, wat een grote prestatie is voor deze camera.

Sony A1 Dynamisch bereik
Foto credits: DXOmark

Het ontwerp en beeldscherm

Het ontwerp van de camera is grotendeels vergelijkbaar met de A7S III, maar met enkele verschillen. Het heeft geen volledig kantelbaar scherm zoals de A7S III, maar alleen een basis kantelbaar scherm. Ook heeft het een stop- draaiknop in A9-stijl op de linker schouder, wat als geweldig wordt ervaren. Over het algemeen zijn de knoppen, gewichtsverdeling en ergonomie goed, hoewel de grip en de ergonomie voor de pink iets anders aanvoelen, maar ik zou er snel aan kunnen wennen. De camera biedt extra balans bij gebruik van zwaardere lenzen.

Het touchscreen is responsief en geweldig in gebruik. Het kan worden gebruikt om het focuspunt te verplaatsen, de focus handmatig aan te passen of als een trackpad, dat ook werkt als een joystick, wat handig is. Een suggestie is om de aandacht te richten op de joystick en touchpad en niet op de bedieningsknop voor de modus, omdat die verborgen is. Een andere optie zou zijn om een tweede joystick aan de linkerkant te plaatsen, die gemakkelijk bereikbaar is om de focus aan te passen.

Het LCD-scherm aan de achterkant is groot, helder en heeft een hoge resolutie, waardoor het bekijken van beelden en het aanpassen van instellingen gemakkelijk wordt. Het aanraakgevoelige scherm maakt de bediening van de camera intuïtiever.

Sony A1 - Het ontwerp en beeldscherm

Mechanische sluiter

Laten we het nu hebben over de mechanische sluiter van de Alpha 1. Het is een geweldige toevoeging, hoewel we dit al eerder hebben gezien bij andere Sony-camera’s zoals de FX6 en de a7S III. Het voegt 30 procent meer pixels toe aan de 9,44 miljoen pixels op de sensor, wat resulteert in een hogere resolutie en een vrijwel perfecte witbalans, vergelijkbaar met de a7S III. Het is bevredigend om te kunnen fotograferen met 30 frames per seconde met de mechanische sluiter en het is een nuttig hulpmiddel voor het maken van video’s.

Echter, het activeren van de 30 frames per seconde kan in eerste instantie lastig zijn, omdat het alleen beschikbaar is via het scherm en niet via de EVF. Eenmaal in de 30 fps-modus, moet je de juiste sluitertijd gebruiken om bewegingsonscherpte te voorkomen. Het bleek dat 1/120e het absolute minimum is en dat zelfs bij 1/500e sommige delen van het beeld een beetje zacht werden. Schakelen naar 20 frames per seconde bleek praktischer en bruikbaarder voor video, waarbij 1/800e of 1/1000e als laagste instellingen goed werkten.

Een nadeel van de mechanische sluiter is dat er geen stille sluiter is, wat wel beschikbaar is op de a7S III en de FX6. Toch is de reactiesnelheid van de sluiter verbeterd en schakelen tussen mechanisch en elektronisch gaat nu veel sneller. Het touchscreen helpt ook bij het snel aanpassen van instellingen.

De mechanische sluiter biedt ook voordelen voor foto’s, zoals minder compressieartefacten. Het kan echter resulteren in een luide sluitergeluid bij 20 of 30 frames per seconde. Als je EF-lenzen gebruikt, kun je nu ook de diafragmahelderheid in het beeld volgen.

Hoewel de Alpha 1 niet specifiek is ontworpen als een sportcamera zoals de a9 II, biedt het toch een indrukwekkende burst rate van 30 frames per seconde. Hoewel de a9 II nog steeds superieur is in snelheid voor actiefotografie, kan de a1 voor veel fotografen voldoende prestaties en functies bieden. Het heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om met de mechanische sluiter op 20 frames per seconde te fotograferen, wat de a9 II niet kan. Voor niet-sportfotografen biedt de a1 mogelijk een goede balans tussen prestaties en beeldkwaliteit.

Sony A1 Mechanische Sluiter

De EVF-Zoeker

Over de zoeker gesproken, de elektronische zoeker (EVF) is echt een van de beste die ik ooit heb gezien. Hij is helder,erp en heeft een hoge verversfrequentie, wat zorgt voor een zeer vloeiende en natuurlijke weergave. Het is werkelijk een genot om door deze zoeker te kijken en  de meeste mensen merkten dat ze het gebruik van de EVF boven het LCD-scherm kiezen in de meeste situaties.
Sony A1 De EVF Zoeker

Over de beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit van de Alpha 1 is uitstekend. Met de 50-megapixelsensor kun je scherpe, gedetailleerde beelden vastleggen met een uitstekende kleurweergave. Het dynamisch bereik is indrukwekkend, en je hebt veel speelruimte bij het bewerken van RAW-bestanden, waarbij donkere schaduwen opgehelderd kunnen worden zonder veel ruis te introduceren. De hoge ISO-prestaties zijn ook geweldig, met bruikbare resultaten tot ISO 12800 en goed controleerbare ruis bij hogere waarden. De 50-megapixelsensor biedt ook het voordeel van aanzienlijke uitsnedes zonder verlies van resolutie, wat handig is bij het fotograferen van wildlife en sport.

De kleurweergave van de Alpha 1 is natuurlijk en levendig, met bijzonder mooie huidtinten. De witbalans is nauwkeurig, wat resulteert in weinig aanpassingen tijdens het bewerken van de beelden. Sony’s uitgebreide reeks beeldprofielen en creatieve beeldstijlen stellen gebruikers in staat de look en feel van hun beelden aan te passen. Met S-Log3 en HLG voor een hoog dynamisch bereik en kleurgradatie in de nabewerking, en Picture Profiles zoals S-Cinetone voor een prachtige filmische uitstraling rechtstreeks uit de camera, is de Alpha 1 een krachtig hulpmiddel voor zowel fotografen als videografen.

Sony A1 Beeldkwaliteit

Over de NP-FZ100 batterij

Wat betreft de batterijduur is dat een gebied waarin de Alpha 1 niet zo sterk is. Hoewel het een nieuwe NP-FZ100 batterij heeft met iets meer capaciteit dan de NP-FZ100-batterij die je op de a7S III vindt, is het nog steeds geen krachtpatser. Met één batterij kun je ongeveer 400 tot 500 foto’s maken, afhankelijk van hoeveel je het scherm en de EVF gebruikt en hoeveel je met 20 frames per seconde fotografeerde. Voor video krijg je ongeveer 1 tot 1,5 uur continue opname bij 4K/60p. Dus, de batterijprestaties zijn niet slecht, maar als je een hele dag wilt fotograferen of filmen, heb je zeker meerdere batterijen nodig. Ik zou aanraden om minstens twee extra batterijen mee te nemen, vooral als je van plan bent om veelvuldig gebruik te maken van 20 frames per seconde, want dat slurpt de batterij snel op.

Sony A1 Over de NP FZ100-batterij

Waar kan ik de Sony A1 kopen?

Product specificaties

Beeldstabilisatie: 5-assige in-body beeldstabilisatie

Beedlprocessor: BIONZ XR processor

Schietsnelheid: 30 FPS met mechanische sluiter

Sensor: Gestapelde 50.1 megapixel fullframe sensor

Focus: 759 autofocuspunten (92% beelddekking)

Meest gestelde vragen

Enkele belangrijke kenmerken van de Sony A1 zijn onder andere een 50-megapixel sensor, 8K videomogelijkheid, supersnelle autofocus en 30 frames per seconde burst shooting.

Enkele voordelen van de Sony A1 zijn onder andere het hoge aantal megapixels, snelle prestaties en uitstekende beeldkwaliteit.

De Sony A1 maakt gebruik van E-mount lenzen. Hierdoor kunnen alle lenzen die compatibel zijn met dit type mount worden gebruikt op de camera.

Ja, de Sony A1 is specifiek ontworpen voor professioneel gebruik en biedt geavanceerde functies en prestaties die voldoen aan de eisen van professionals in verschillende fotografie- en videovakgebieden.

De beeldkwaliteit van de Sony A1 is uitzonderlijk dankzij de hoge resolutie sensor en geavanceerde verwerkingstechnologieën. Foto's hebben veel details en kleuren worden nauwkeurig weergegeven.

Picture of Robin
Robin

Ik ben een fotograaf en voornamelijk een filmmaker die diep gepassioneerd is in de wereld van camera's. Ik vond het altijd leuk om alle mooie momenten van het leven vast te zetten en ze te bewerken en te delen. Eigenlijk begon het serieus te worden toen ik op een jonge leeftijd ging carspotten. Samen met mijn maten ging ik de straat op om langsrijdende sport en supercars te fotograferen. Dit deed ik met mijn Nikon D5000, Dit was dan ook mijn eerste camera. Na een tijdje begon de interesse in het filmmaken ook op te komen, Ik kocht in eind 2021 een Sony a7III en gebruik die tot de dag van vandaag nogsteeds voor fotografie en filmmaking. Na een heleboel ervaring te hebben opgelopen, heb ik in 2022 mijn bedrijf 'TenBosVisuals' opgericht en heb ik werk gemaakt van mijn passie. Bijleren is nog altijd wat ik doe en dat is ook zeker te zien in de hoeveelheid kennis die ik heb opgebouwd in de afgelopen jaren. Langzamerhand ontstond ook Camerafanaat.nl, de blog over alles van foto, videografie en camera's en de best deals & aanbiedingen. Welkom op mijn website.