Search
Camerafanaat | Het beste advies over camera's en voorzieningen
Home » Reviews » Nikon Z9 Review

Nikon Z9 Review - Vlaggenschip van Nikon

Nikon Z9 Review

Welkom bij mijn review van de Nikon Z9! Als mensen die graag foto’s maken en van technologie houden, zul je vast blij zijn om alles te weten te komen over Nikon’s meest geavanceerde camera, de Nikon Z9. Deze camera is echt bijzonder en heeft al veel aandacht gekregen van mensen die voornamelijk sportfotografie beoefenen. In deze uitgebreide bespreking gaan we dieper in op de Nikon Z9. We bekijken de fantastische dingen die hij kan doen, hoe goed hij werkt bij weinig licht, hoe nauwkeurig hij scherpstelt en ook hoe mooi de video’s zijn die je ermee kunt opnemen.

Inhoudsopgave

Introductie

Nikon was lange tijd minder op de voorgrond in de wedstrijd voor de beste systeemcamera. Maar dat is nu anders met de komst van de Z9, met maar liefst 45.7 megapixels. Wat de Z9 extra speciaal maakt, is dat het de allereerste systeemcamera is zonder een mechanische sluiter. In plaats daarvan vertrouwt het op een snelle sensor om het “jello”-effect, dat soms voorkomt bij elektronische sluiters, zo klein mogelijk te houden.

Hoewel de Z9 niet perfect is, met bijvoorbeeld iets meer gewicht vergeleken met modellen zoals Sony’s A1, en zonder een volledig kantelbaar scherm wat het minder handig maakt voor videografen, heeft het zeker een stevige prijs, namelijk 5900 euro alleen al voor de camerabody.

Nikon Z9 Review
Foto credits: Zoom.nl (youtube.com/watch?v=-msV_NfWJEo)

Ontwerp en beeldscherm

De Z9 is een stevige camera, weegt ongeveer 340 gram en is maar 60 gram lichter dan Nikon’s grote D6 DSLR. Ter vergelijking: Canon’s EOS R3 weegt 1015 gram en Sony’s A1 weegt slechts 737 gram. Gelukkig heeft de Z9 een fijne, ruime grip, wat zorgt voor stabiliteit en vertrouwen, vooral als je er een grote lens op hebt.

Net als Canon’s EOS R3 heeft de Z9 handige knoppen als je de camera verticaal houdt. Hoewel de Z9 veel knoppen en instellingen heeft, kan de indeling voor sommigen wat ingewikkeld zijn. Ik persoonlijk vind de plek van de AF-knop aan de linkerkant naast de lens een beetje onhandig. Ook is het bovenste display handig, maar er had meer knopruimte kunnen zijn.

Vergeleken met de nieuwste camera’s van Sony en Panasonic, zijn de menu’s van de Z9 wat complexer. Het 3,2-inch touchscreen is helder en scherp, maar heeft ook wat nadelen. Bijvoorbeeld, het scherm kan alleen omhoog en naar rechts draaien, wat zelfportretten maken of vloggen bijna onmogelijk maakt.

Nikon Z9 Review

De elektronische zoeker (EVF)

De elektronische zoeker van deze kostbare camera is enigszins teleurstellend, met slechts 3,69 miljoen dots, vergeleken met de indrukwekkende 9,44 miljoen dots van de Sony A1. Gezien de hoge resolutie van de sensor lijkt dit een tekortkoming. Gelukkig is de zoeker wel vloeiend en biedt hij een “blackout-free” ervaring, zonder herhaling of het overslaan van frames.

Nikon Z9 Review

SD kaartsleuven

Nikon heeft bij deze camera volledig ingezet op CF Express als opslagmedium, met ondersteuning voor twee van deze kaarten en zonder enkele SD-kaartsleuf. Dit blijkt een slimme zet, aangezien er geen compromis is op het gebied van snelheid en back-upmogelijkheden. Echter, het nadeel hiervan is dat CF Express- en XQD-kaarten aanzienlijk duurder zijn dan SD-kaarten.

Andere kenmerken van de camera zijn onder meer een krachtige batterij die goed is voor 740 opnames op één lading en meer dan twee uur aan 4K-video. Bovendien beschikt het over een USB-C 3.2-aansluiting voor zowel gegevensoverdracht als opslag, een Ethernet-poort voor op afstand fotograferen en een volledig formaat HDMI-aansluiting.

Nikon Z9 Review

De elektronische sluiter

De Z9 vertegenwoordigt Nikon’s snelste systeemcamera tot op heden, met een opnamevermogen van wel 20 beelden per seconde bij volledige resolutie. Ongelooflijk genoeg kunnen er zelfs 120 JPEGs van 11 megapixels per seconde worden vastgelegd, en dit alles wordt mogelijk gemaakt door de elektronische sluitermodus, aangezien er geen mechanische sluiter aanwezig is. Hoewel deze snelheid indrukwekkend is, is het wel zo dat met een zeer snelle CF Express-kaart de buffer na slechts 40 lossless RAW-opnames vol raakt. Toch is dit aantal aanzienlijk hoger bij gebruik van een van de high-efficiency lossy RAW-instellingen.

Nikon Z9 Review

Autofocus

De hybride fasedetectie-autofocus is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het vorige model. Nikon heeft de geavanceerde 3D-tracking van zijn DSLR’s geïmplementeerd in de Z9, wat nog beter werkt dankzij het grote aantal AF-trackingpunten. Dit resulteert in betrouwbare onderwerptracking. De nieuwe gezichts-, oog- en dierdetectie zijn opvallend snel en nauwkeurig, zelfs bij aanzienlijke afstand tot het onderwerp. Hierdoor zijn de meeste opnames, zelfs tijdens hoge burst-snelheden, scherp en zonder gebruik van een mechanische sluiter.

Snelle uitleessnelheden zijn belangrijk om beeldvervorming en andere problemen te minimaliseren, en gelukkig presteert de gestapelde, belichte CMOS-sensor van de Z9 hierin uitstekend. Men zegt bijna geen ‘rolling shutter’-effecten hebben te ervaren, behalve bij zeer snelle bewegingen van de camera. Dus, zelfs bij actiefotografie of het vastleggen van vogels, zul je waarschijnlijk geen nadelige effecten opmerken.

Nikon Z9 Review

5-assige Beeldstabilisatie

Tegelijkertijd vermindert de 5-assige in-body beeldstabilisatie onscherpe opnames veroorzaakt door camerabeweging of trillingen. De zes stops aan beeldstabilisatie is wel iets lager dan de acht stops van Canon’s EOS R3, maar nog steeds indrukwekkend.

Krachtige sensor

Met 45.7 megapixels maakt de Z9 scherpe foto’s en het dynamische bereik is bijna net zo goed als bij Nikon’s eigen Z7, die een vergelijkbare sensor heeft. Alle ruwe (RAW) foto’s worden nu vastgelegd met 14-bits diepte, wat genoeg ruimte biedt om ze later aan te passen in programma’s als Adobe Lightroom of Nikon’s NX Studio.

Foto’s in JPEG-formaat zien er direct uit de camera al mooi uit, maar soms kunnen ze een beetje te scherp lijken met de standaard instellingen. De kleuren zijn nauwkeurig, al kunnen de huidtinten iets minder warm zijn dan die van Canon’s EOS R3 of R5.

Bij weinig licht presteert de Z9 redelijk goed; ruis blijft goed beheersbaar tot ongeveer ISO 6400 en foto’s blijven bruikbaar bij ISO 12800. Daarna wordt het geluid meer opvallend. Op dit gebied kan de Z9 vergeleken worden met Canon’s R5, maar haalt hij niet het niveau van Sony’s A7R4 of A1.

Nikon Z9 Review

Video resolutie

De Z9 is Nikon’s beste videocamera tot nu toe, veruit. Hij kan wel 8K h.265-video opnemen zonder oververhitting of andere problemen gedurende maximaal twee uur. Bovendien kun je met deze camera 4K-video vastleggen met 30 frames per seconde over de hele sensor, en zelfs tot 120 frames per seconde met constante scherpstelling en geluid. Momenteel kun je 4K vastleggen in ProRes 422 HQ, een gangbaar formaat dat makkelijk te bewerken is. De camera neemt ook op in h.265 10-bits-modus voor 8K- en 4K-video.

Nikon’s “analoge” modus biedt tegelijkertijd het maximale dynamische bereik. Toekomstige firmware-updates brengen meer, met Nikon die interne 8K 60p RAW-video zal introduceren in een formaat genaamd Tico RAW. Net zoals bij foto’s is de autofocus tijdens het filmen snel, betrouwbaar en kan deze het gezicht van een onderwerp volgen, zelfs als ze ver weg zijn. De scherpstelling volgt onderwerpen vloeiend als ze naar de camera bewegen, hoewel je mogelijk de scherpstelsnelheid moet aanpassen. “Rolling shutter” is meer zichtbaar bij video dan bij foto’s, maar nog steeds acceptabel, tenzij je snel met de camera beweegt of een bewegend onderwerp hebt. Video’s op 8K- en 4K-niveau met oversampling zijn extreem scherp en van hoge kwaliteit, hoewel de kwaliteit wat minder wordt bij hogere 4K-instellingen voor framesnelheid. Dit valt echter meestal niet op, tenzij je er echt op let.

Nikon Z9 Review

Kleur en dynamisch bereik

De kleuren zijn nauwkeurig, maar opnieuw, de huidtinten zien er niet zo mooi uit als bij de nieuwste Canon-modellen. Het dynamische bereik is geweldig, vooral tussen 400 en 800 ISO in ProRes-modus, wat het gemakkelijker maakt om schaduwen en highlights aan te passen tijdens de nabewerking. Als je graag in ProRes wilt opnemen, is het belangrijk om wat high-capacity CF Express-kaarten te hebben, want de bestandsgroottes zijn behoorlijk groot.

Nikon Z9 Review

Conclusie

De Z9 is Nikon’s meest veelzijdige en krachtige systeemcamera tot nu toe. Het ontbreken van een mechanische sluiter is geen probleem. Wel is het jammer dat Nikon heeft gekozen om geen volledig kantelbaar scherm te gebruiken, vooral omdat de camera fantastische videomogelijkheden heeft.

De grootste concurrent van de Z9 is Sony’s A1, die vergelijkbare opnamesnelheden, resolutie en videofuncties biedt. Maar de Z9 is duizend dollar goedkoper en zal een hogere 8K-framerates hebben met een aankomende firmware-update. Uw keuze kan afhangen van of u de voorkeur geeft aan het Sony- of Nikon-ecosysteem.

Een alternatief is Canon’s EOS R3 van zesduizend dollar, met een 24-megapixelsensor. Hoewel het voornamelijk is ontworpen voor sportfotografie, is het minder geschikt voor studio- of landschapsfotografie.

Samengevat, de Z9 is een uitstekende keuze voor professionals die niet willen inleveren op welke vorm van fotografie dan ook, zowel voor foto’s als video’s.

Nikon Z9 Review

Waar kan ik de Nikon Z9 kopen?

Product specificaties

Schietsnelheid: 120 Foto’s per seconde

Beeldscherm: Kantelbaar scherm over 4 assen

Sensor: Fullframe sensor van 45.7 megapixel

Focus: Nieuw autofocussysteem en 3D-tracking

Meest gestelde vragen

De Nikon Z9 is een professionele full-frame systeemcamera met een hoge resolutie, snelle burst-snelheid, geavanceerd autofocussysteem en 8K-video-opnamecapaciteit.

De Nikon Z9 heeft een sensorresolutie van 45.7 megapixels.

De Nikon Z9 kan foto's maken met een snelheid tot 20 frames per seconde in ongecomprimeerde RAW-indeling.

Ja, de Nikon Z9 is uitgerust met ingebouwde beeldstabilisatie die zorgt voor scherpe foto's en video's, zelfs bij langere sluitertijden.

Ja, de Nikon Z9 ondersteunt het vastleggen van 8K UHD-video met maximaal 60 frames per seconde.

De Nikon Z9 maakt gebruik van het Z-mount systeem, waardoor alle NIKKOR-Z-lenzen compatibel zijn. Ook kunnen F-mount lenzen worden gebruikt met behulp van een adapter.

Picture of Robin
Robin

Ik ben een fotograaf en voornamelijk een filmmaker die diep gepassioneerd is in de wereld van camera's. Ik vond het altijd leuk om alle mooie momenten van het leven vast te zetten en ze te bewerken en te delen. Eigenlijk begon het serieus te worden toen ik op een jonge leeftijd ging carspotten. Samen met mijn maten ging ik de straat op om langsrijdende sport en supercars te fotograferen. Dit deed ik met mijn Nikon D5000, Dit was dan ook mijn eerste camera. Na een tijdje begon de interesse in het filmmaken ook op te komen, Ik kocht in eind 2021 een Sony a7III en gebruik die tot de dag van vandaag nogsteeds voor fotografie en filmmaking. Na een heleboel ervaring te hebben opgelopen, heb ik in 2022 mijn bedrijf 'TenBosVisuals' opgericht en heb ik werk gemaakt van mijn passie. Bijleren is nog altijd wat ik doe en dat is ook zeker te zien in de hoeveelheid kennis die ik heb opgebouwd in de afgelopen jaren. Langzamerhand ontstond ook Camerafanaat.nl, de blog over alles van foto, videografie en camera's en de best deals & aanbiedingen. Welkom op mijn website.