Search
Camerafanaat | Het beste advies over camera's en voorzieningen
Home » Reviews » Nikon Z8 Review

Nikon Z8 Review - Het broertje van de Z9

Nikon Z8 Review

Welkom bij deze A-Z review van de Nikon Z8. De Nikon Z8 is een nieuwe toevoeging aan de Z-serie camera’s. Hij valt op door zijn mooie eigenschappen en super goede beeldkwaliteit. Deze camera is eigenlijk een kleinere en goedkopere versie van de Z9. Hij belooft dat je heel goed foto’s en video’s kunt maken zonder gedoe. Hij is kleiner (30% kleiner) en kost minder, dus het is makkelijker om te hebben. In deze tekst kijken we naar hoe de Z8 eruitziet en hoe hij vasthoudt, want hij is klein en fijn om vast te houden.

Als we alles samenvatten, is de Nikon Z8 een goede keuze als je mooie foto’s en video’s wilt maken en als je die daarna ook nog wilt aanpassen. Er zijn een paar kleine dingen die niet perfect zijn, maar al met al is de Z8 een prima camera.

Inhoudsopgave

Introductie

De Nikon Z9 is een fantastische camera, maar de grootte en prijs blijken serieuze obstakels te zijn voor veel fotografen. Dus nu heeft Nikon dit, de Z8, die feitelijk een Z9 is met de nieuwste firmware, maar dan 30% kleiner en bijna 30% goedkoper. Wat valt er niet leuk te vinden?

Begonnen wordt met wat anders is aan het ontwerp. Het is kleiner, wat betekent een kleinere batterij en minder warmteafvoer dan de Z9, waar zo meteen op ingegaan wordt. Ergonomisch gezien is het echter een grote overwinning. Het is lang niet zo zwaar als de Z9 en voelt meer als een DSLR-body. Het is nog steeds groot voor een systeemcamera, maar heel comfortabel als men gewend is aan iets als een D850 en het is erg ruim en vergevingsgezind als men grote handen heeft. Het LCD-scherm is geweldig. Het klapt niet uit, maar heeft 2,1 miljoen pixels en biedt voldoende bewegingsvrijheid om in beide oriëntaties te kantelen. De knoppenindeling is grotendeels hetzelfde, voor beter of slechter, en de ervaring is uiterst vertrouwd.

Nikon Z8 Review
Foto credits: Kamera Express (https://www.youtube.com/watch?v=MUrt_If6n0Y&t=597s)

Behuizing

Het lichaam is niet zo goed afgeschermd tegen weersinvloeden als de Z9, maar het is nog steeds zeer bestand tegen slecht weer. Het heeft nog steeds 3,5 mm koptelefoon- en microfoonaansluitingen, een HDMI-poort van normaal formaat en een USB-C-poort voor stroomvoorziening, maar nu hebben ze ook een tweede USB-C-poort alleen voor communicatie, wat prettig is, want er waren problemen waarbij de USB-C-poort niet voor stroom kon worden gebruikt als deze voor iets anders werd gebruikt. Dit is hier geen probleem, wat handig is.

Nikon Z8 Review
Foto credits: Kamera Express (https://www.youtube.com/watch?v=MUrt_If6n0Y&t=597s)

Kaartsleuven

De kaartsleuven zijn anders dan die van de Z9. Nu is er één CFexpress-sleuf, die achterwaarts compatibel is met XQD, en één SD-kaartsleuf. Normaal gesproken zou er geklaagd worden dat dit de mogelijkheid beperkt om back-up opnames te maken met hogere bitrate codecs, maar Nikon heeft nog steeds geen redundante opnames in video geïmplementeerd, dus de verschillende soorten kaarten zijn niet echt een probleem voor videografen.

Er is echter wel veel geklaagd over het kaartdeurtje van de Z9 en het is prettig te kunnen melden dat dit deurtje veel gemakkelijker te openen is. Hoewel het wel wat wennen is, omdat een deel van de grip met het deurtje opengaat, dus moet de hand herpositioneerd worden.

Nikon Z8 Review
Foto credits: Kamera Express (https://www.youtube.com/watch?v=MUrt_If6n0Y&t=597s)

Batterij en opnameduur

Wat betreft de batterij, het is de kleinere EL15c, hetzelfde formaat dat in veel andere Nikon-camera’s te vinden is, maar dit betekent wel dat er wat moet worden ingeleverd op opnametijden. Zoals gebruikelijk bij elke oververhittingstest, is het belangrijk om de omgevingstemperatuur in gedachten te houden. Er kan advies worden gegeven voor opnamen in een klimaatgecontroleerde omgeving of buitenshuis tot ongeveer 24 graden Celsius, maar daarboven kan het resultaat variëren en waarschijnlijk verminderen. Ook is er een instelling voor temperatuurdrempel in het menu. Wanneer deze op STANDAARD staat ingesteld, kan men ongeveer 60 minuten 8K-opnamen verwachten en als deze op HOOG staat ingesteld, komt men dichter bij 90 minuten.

In 4K24, dat oversampled is vanuit 8K, werd bijna twee uur opgenomen zonder oververhitting voordat de batterij leeg was. In beide modi kwam er na ongeveer 20 tot 30 minuten een “Hot Card” waarschuwing. Dit kwam doordat de CFexpress-sleuf werd gebruikt. Dit zou waarschijnlijk niet optreden bij opnamen op een SD-kaart. Nu is het interessant om op te merken dat de batterijduur kan worden verlengd bij opnamen in 4K24 door USB-C-stroomvoorziening aan te sluiten, maar deze camera heeft nog steeds de opnamelimiet van twee uur en vijf minuten.

Op een bepaalde manier kan worden gezegd dat het mooi uitkomt dat het óf oververhit raakt óf de batterij leeg is voordat die twee uur hoe dan ook voorbij is, en op dat moment kan elke twee uur gewoon een kaart- en batterijwissel worden gedaan, wat ook helpt om de camera af te koelen. Maar het is gewoon belangrijk om te onthouden dat als lange, ononderbroken opnames gewenst zijn, een externe recorder moet worden aangesloten, wat ook de oververhitting zou verminderen.

Wat betreft het afkoelen van de camera, laten we het hebben over de heetste modus, 8K60 raw. In deze modus werd een gele temperatuurwaarschuwing na 11 minuten opgemerkt, een waarschuwing voor een hete kaart na 12 minuten, toen een rode temperatuurwaarschuwing na 15 minuten, en vervolgens een rode waarschuwing met het woord ‘hoog’ na 23 minuten. Het is opmerkelijk hoeveel informatie Nikon probeert te geven met betrekking tot oververhitting. Er wordt veel informatie op het scherm weergegeven. En als het uiteindelijk oververhit raakt, begint een aftelling, wat stressvol is maar behulpzaam. Hoe dan ook, het is helemaal tot 24 en een half minuut volgehouden, maar toen was de kaart vol. Dit gebeurde met een ProGrade CFexpress-kaart van 650 gigabyte en de meer gecomprimeerde raw-versie. Bij gebruik van de hoogwaardige raw-versie zou dit minder dan 15 minuten zijn met 650 gigabyte bij 8K60. Hoe dan ook, snel geformatteerd en meteen opnieuw gaan opnemen om de temperatuur van de camera en de kaart hoog te houden, en nog net iets meer dan 23 minuten kunnen opnemen voordat het oververhit raakte. Dus dat is ongeveer 48 minuten totaal aan 8K60 raw, met halverwege een snelle format. Als een minuut wordt gewacht om af te koelen, kan nog eens 10 minuten worden opgenomen. Als vijf minuten wordt gewacht om af te koelen, kan de kaart opnieuw worden gevuld met nog eens 24 minuten opname. Bij opnamen in 4K60 op deze camera is er de mogelijkheid om uitgebreide oversampling in te schakelen, waardoor kan worden oversampled tot voorbij de gebruikelijke 4K24 en dit tot 4K60 kan worden gedaan.

In deze modus kunnen vergelijkbare prestaties worden verwacht als bij 8K60, aangezien de camera eigenlijk op die resolutie uitleest. In tests oververhitte de oversamplede 4K60 na 56 minuten. Als echter 4K60 wordt opgenomen in de binned of line-skipped modus met uitgeschakelde oversampling, was er geen last van oververhitting.

Ten slotte, laten we zeggen dat een bescheiden 8K24 Raw wordt opgenomen, nou, eerst was er maar één uur kaartruimte op die 650 gigabyte kaart, maar het lukte om snel te formatteren bij dat ene uur en meteen weer op te nemen en dat te doen totdat de batterij leeg was, wat neerkwam op één uur en 53 minuten totaal, wat logisch vergelijkbaar is met de prestaties van 4K24 oversampled.

Dus wat is het oordeel? Wel, men is hoe dan ook beperkt tot twee uur opname, tenzij er extern wordt opgenomen, en veel van de modi kunnen bijna twee uur batterijduur geven zonder oververhitting. De modi die sneller oververhit raken, zouden nog steeds bijna een uur moeten halen in een studio-omgeving en minstens 50 minuten bij 24 graden Celsius of lager. Maar het koelt ook snel af, dus als er gewoon clips worden opgenomen, denk ik niet dat deze camera een probleem zal zijn, maar als echt lange opnames gewenst zijn, moet een externe recorder worden gekocht, en op dat moment zijn er waarschijnlijk betere opties voor het geld.

Nikon Z8 Review
Foto credits: Kamera Express (https://www.youtube.com/watch?v=MUrt_If6n0Y&t=597s)

Rolling shutter-effect

Nu gaan we het hebben over al deze verschillende opnamemodi, laten we het hebben over het rolling shutter-effect. Bij opnames met de volledige 8,3K-sensor, of dat nu voor een 8K-opname is of voor een oversamplede 4K-opname, kan rekening worden gehouden met ongeveer 14,5 milliseconden, wat trager is dan bijvoorbeeld een a7S III, maar waarschijnlijk de snelste van deze full-frame 8K hybride camera’s. Bij het opnemen van 4K120 of de line-skipped 4K60, verbetert de uitleessnelheid drastisch tot 4,9 milliseconden, wat extreem snel is. Het is prettig dat Nikon de optie biedt tussen een langzamere maar hogere kwaliteit 4K60, of een snel uitlezende, niet-oversamplede 4K60 voor wanneer dat nodig is. Het zou fijn zijn als meer merken dit deden. Bij overschakelen naar de DX-crop, die nog steeds enige oversampling doet maar vanuit een lager resolutie startpunt, leest de 4K tot 60 frames per seconde uit op 9,6 milliseconden, en 6,6 milliseconden bij opnamen op 4K120. Dit suggereert dat er enig verlies van kwaliteit zal zijn bij het vergelijken van 4K120 met 4K60 in deze modus, omdat het sneller kan uitlezen wanneer het niet zoveel data verwerkt. Maar over het algemeen is dit een snelle sensor, waarschijnlijk de beste in zijn klasse.

Nikon Z8 Review
Foto credits: Kamera Express (https://www.youtube.com/watch?v=MUrt_If6n0Y&t=597s)

Dynamisch bereik

Nu wordt gesproken over het dynamisch bereik. Er zijn vier verschillende opties voor opnamen: de H.265-codec die tot 8K30 of 4K120 kan brengen, ProRes 422 HQ dat tot 4K60 gaat, ProRes Raw, wat 4.1K is tot 60p, maar persoonlijk wordt hier niet veel mee gewerkt. Er is geen grote fan van en wordt DaVinci Resolve gebruikt. En dan is er N-RAW, de enige manier om 8K60 te krijgen, maar ook 4.1K tot 120 frames per seconde kan doen. Beginnend met ProRes 422 HQ 4K24 in N-Log om een basisgevoel van prestaties te krijgen. Met behulp van de Xyla 21 en Imatest is een totaal van 14 stops dynamisch bereik gemeten. Maar het is ook belangrijk om te bepalen hoeveel schone stops dynamisch bereik er zijn wanneer ruis wordt meegerekend, en hier wordt uitgekomen op 12,1 stops, wat een respectabele score is voor ProRes, dat meestal minder vergevingsgezind is dan H.265. Door de ISO te verhogen naar 4000 in plaats van 800, wat de tweede native ISO is van deze camera, blijven de 14 stops behouden, wat geweldig is. Bij overschakelen naar H.265 worden echter enkele zeer vreemde resultaten verkregen. De ruisonderdrukking is zo intens dat Imatest suggereert dat alle 14 stops volledig behouden blijven. En als naar de grafieken wordt gekeken, zijn de kleurkanalen samengevloeid tot een zwarte lijn, in plaats van afzonderlijke kanalen zoals normaal. Hetzelfde gebeurt bij beide native ISO’s, en zelfs bij het opnemen van 8K in H.265. Maar bij verder testen wordt opgemerkt dat het probleem zich grotendeels oplost na een paar seconden opname. Er is nog steeds te veel ruisonderdrukking naar de mening, vooral in vergelijking met ProRes, maar het is nu tenminste bruikbaar en meetbaar. Bij meting wordt 13,8 stops totaal gezien, maar nu met een medium score van 13,3, wat aangeeft dat de ruisonderdrukking te agressief is. Men zou niet zomaar van 12,1 naar 13,3 moeten kunnen gaan door simpelweg van codec te wisselen. De 8K-versie bij latere opnamen in de clip is niet zo aanstootgevend, deze meet 12,4 op het medium, wat veel logischer is als de oversampling wordt meegerekend die plaatsvindt door een 8K-clip op een 4K-tijdlijn te plaatsen. Het advies is dus dat als H.265 op deze camera moet worden opgenomen, opnemen in 8K, maar als 4K H.265 moet worden gebruikt, zorg er dan voor dat niets kritieks in de eerste paar seconden van de opname wordt geplaatst. Geef het een beetje buffer om de artefacten in de schaduwen glad te strijken. Maar ProRes HQ is zeker de betere optie overal.

En over de N-Raw. Bij opnames van 8K raw op een 8K-tijdlijn daalt de medium score naar ongeveer 10 stops. Dit geeft een idee van hoe ruisig de raw is. Maar eerlijk vergelijken met ProRes, moet worden overgeschakeld naar een 4K-tijdlijn om oversampling en de 4K-limiet van ProRes te compenseren. Bij dit doen, stijgt de medium score naar 11 stops. Dit is ongeveer 1,3 stops meer dan ProRes, wat op zich al indrukwekkend is, maar men mag niet vergeten dat wordt gewerkt met 8K raw, wat zorgt voor enorme speelruimte in de postproductie. Bij opnemen van 4.1K raw worden ongeveer 13 stops medium verkregen, wat op zichzelf beter is dan ProRes, maar nog veel meer kan worden gehaald uit de 8.3K raw als gewenst. Dit is waar N-Log van pas komt. Bij het opnemen van dezelfde opname in N-Log, wordt dezelfde 13 stops medium verkregen, wat suggereert dat de ruis van de N-Log een beetje erger is, wat logisch is aangezien wordt gesproken over 8K versus 4K. Maar N-Log biedt zoveel meer speelruimte om met de kleuren en belichting te spelen. Bij testen wordt opgemerkt dat 2,5 stops schaduwen kunnen worden opgetild voordat enige artifacting wordt opgemerkt. Met wat zorg en aandacht kan veel meer worden bereikt. Voor men is de workflow met N-Log en 8K raw echt een droom en biedt de extra gegevens enorm veel flexibiliteit in de postproductie.

Nikon Z8 Review
Foto credits: Kamera Express (https://www.youtube.com/watch?v=MUrt_If6n0Y&t=597s)

Conclusie

Dus wat is het uiteindelijke oordeel over de Nikon Z8? Wel, het is zeker een indrukwekkende camera, vooral als wordt gekeken naar de beeldkwaliteit en het dynamisch bereik dat wordt geboden. De 8K raw en N-Log mogelijkheden maken het een geweldige keuze voor filmmakers en videografen die maximale creatieve controle in de postproductie willen hebben. Het compactere formaat en de lagere prijs in vergelijking met de Z9 maken het aantrekkelijker voor een breder publiek. Het heeft echter wel beperkingen op het gebied van opnametijden en oververhitting, vooral bij 8K-opnames. Bij het plannen van opnames is het belangrijk om rekening te houden met deze operationele beperkingen. En dat is het oordeel over de Nikon Z8.

Nikon Z8 Review
Foto credits: Kamera Express (https://www.youtube.com/watch?v=MUrt_If6n0Y&t=597s)

Waar kan ik de Nikon Z8 kopen?

Product specificaties

beeldprocessor: Expeed 7 processor

Schietsnelheid: 20fps RAW en 30FPS JPEG

Beeldscherm: 4-assig kantelbaar 3.2″ touchscreen

Sensor: Fullframe 45.7 megapixel CMOS sensor

Focus: 493-punts AF met AI onderwerpherkenning

Video: Video tot 8.3k op 60fps N-RAW

Meest gestelde vragen

De belangrijkste kenmerken van de Nikon Z8 zijn onder andere een hoge resolutie sensor, geavanceerde beeldstabilisatie, 8K-video-opname en een robuuste behuizing.

De resolutie van de Nikon Z8 bevat 45.7 megapixels

Ja, de Nikon Z8 zal naar verwachting beschikken over ingebouwde beeldstabilisatie om onscherpte door camerabewegingen te verminderen.

 Ja, de Nikon Z8 zal in staat zijn om 8K-video's op te nemen met hoge kwaliteit.

Picture of Robin
Robin

Ik ben een fotograaf en voornamelijk een filmmaker die diep gepassioneerd is in de wereld van camera's. Ik vond het altijd leuk om alle mooie momenten van het leven vast te zetten en ze te bewerken en te delen. Eigenlijk begon het serieus te worden toen ik op een jonge leeftijd ging carspotten. Samen met mijn maten ging ik de straat op om langsrijdende sport en supercars te fotograferen. Dit deed ik met mijn Nikon D5000, Dit was dan ook mijn eerste camera. Na een tijdje begon de interesse in het filmmaken ook op te komen, Ik kocht in eind 2021 een Sony a7III en gebruik die tot de dag van vandaag nogsteeds voor fotografie en filmmaking. Na een heleboel ervaring te hebben opgelopen, heb ik in 2022 mijn bedrijf 'TenBosVisuals' opgericht en heb ik werk gemaakt van mijn passie. Bijleren is nog altijd wat ik doe en dat is ook zeker te zien in de hoeveelheid kennis die ik heb opgebouwd in de afgelopen jaren. Langzamerhand ontstond ook Camerafanaat.nl, de blog over alles van foto, videografie en camera's en de best deals & aanbiedingen. Welkom op mijn website.