Search
Camerafanaat | Het beste advies over camera's en voorzieningen
Home » Reviews » Canon EOS R5 Review

Canon EOS R5 Review

Canon EOS R5 Review

Welkom bij mijn review van de Canon EOS R5, een camera die de wereld van fotografie en videografie in 2020 op zijn kop heeft gezet met onder andere zijn 8k video functie. Als gepassioneerde fotograaf heb ik het genoegen gehad om deze krachtige spiegelloze camera uitgebreid te onderzoeken en te verkennen.

Inhoudsopgave

Introductie

De Canon R5, een full-frame spiegelloze camera, werd enige tijd geleden gelanceerd, waardoor het misschien een ongebruikelijk moment lijkt om er een recensie over te schrijven. Toch verdient deze krachtige camera zeker een nieuwe beoordeling, gezien de uitdagende start die het kende. Als de eerste 8K spiegelloze camera voor consumenten was het een super product vanwege het compacte formaat, maar het werd bekritiseerd vanwege het snel oververhitten. De oververhittingskwestie domineerde veel discussies, terwijl andere functies, zoals de snelle foto-shooting en hoge resolutie, vaak over het hoofd werden gezien. Canon heeft sinds de lancering firmware-updates uitgebracht om het oververhittingsprobleem te verbeteren, maar het is nog niet volledig opgelost. Nu is het tijd om te zien hoe de camera presteert met deze wijzigingen om te kijken wat de tijd gebracht heeft.

Canon EOS R5 Review
Foto credits: Cameranu (youtube.com/watch?v=V2l3Hrx3lUA&t=131s)

Videoresolutie

De Canon R5-camera biedt een scala aan krachtige videofuncties die weinig concurrenten kunnen evenaren. Je kunt video opnemen in indrukwekkende 8K 30p of 4K 120p met hoge kwaliteit of zelfs in RAW-modus rechtstreeks naar een geheugenkaart. Bovendien ondersteunt het 10-bit en S-log-opnamen in alle modi. Het 8K-opnemen biedt extra bijsnijding of unieke hoeken naast de hoofdcamera. Er is echter één belangrijk aandachtspunt: de R5 heeft een oververhittingsprobleem dat de prestaties kan beïnvloeden.

Volgens Canon kon je voorheen slechts 20 minuten 8K-opnames maken voordat de camera oververhit raakte, maar na firmware-updates is dit verbeterd tot ongeveer 25 tot 30 minuten. Hoewel dit beter is, is het nog steeds een beperking voor degenen die langdurig in 8K willen filmen. Gelukkig herstelt de camera nu sneller van oververhitting, waardoor je eerder kunt doorgaan met filmen als het probleem zich voordoet.

Voor 4K-opnames bij 60 of 120 frames per seconde zijn er minder ernstige beperkingen. Bij niet-oversampled 4K tot 30 frames per seconde zijn er geen oververhittingsproblemen, en de beeldkwaliteit is goed dankzij het anti-aliasingfilter van de R5. In de scherpere oversampled 4K 30p HQ-modus kun je tot wel 40 minuten continu opnemen, ondanks dat Canon aangeeft dat het na 30 minuten stopt.

Als je van plan bent om voortdurend 8K- of 4K-opnames te maken met een hoge framesnelheid, is het belangrijk om te weten dat het oververhittingsprobleem van invloed kan zijn op je workflow. In dat geval is het wellicht verstandig om naar andere camera-opties te kijken. Als je echter voornamelijk standaard framesnelheden gebruikt met af en toe 8K- of 4K-slow-motionclips, hoef je je zelden zorgen te maken over oververhitting.

Canon EOS R5 Review

Autofocus

Canon’s Dual-Pixel-autofocus is zeer effectief en beschikbaar in alle 8K- en 4K-opnamemodi. Ook heeft de camera 5-assige in-body beeldstabilisatie met 8 stops van trillingsreductie, vergelijkbaar met Canon’s R6 en beter dan de meeste andere camera’s. Hoewel de video-autofocus iets minder responsief is dan die van de Sony A7S III, is het nog steeds zeer goed en volgt het je onderwerp nauwkeurig, zelfs bij snelle bewegingen. Canon heeft aanzienlijke verbeteringen aangebracht in de gezichts- en oogtracking-autofocus, hoewel Sony nog steeds een voorsprong heeft op dit gebied.

De Dual Pixel autofocus houdt alles scherp bij hoge snelheden, dankzij 100 fasedetectiesensoren en nieuwe deep learning-algoritmen. De camera kan nu oog-, gezichts- en hoofdtracking doen voor mensen en dieren, en lichaamstracking voor honden, katten en vogels. Het bijhouden verloopt nu sneller, soepeler en betrouwbaarder, zelfs in uitdagende situaties waarbij een gezicht tijdelijk wordt bedekt. Hoewel Sony al lange tijd bekend staat als de autofocuskampioen, komt Canon nu heel dichtbij in prestaties.

Canon EOS R5 Review

Rolling shutter effect

De R5 heeft de rolling shutter goed onder controle in de reguliere 4K-modus en zelfs in 4K HQ en 8K is het beter dan eerdere Canon- en Sony full-frame camera’s. Wat betreft videokwaliteit, levert de R5 uitstekende resultaten. Ik kon ongelooflijk scherpe video’s vastleggen met nauwkeurige kleuren en huidtinten, zowel in standaard- als log-opnamemodi.

Om de videokwaliteit te testen, heb ik een video bewerkt en geüpload in 4K HDR, met een mix van 4K- en 8K-beelden. Voor de meest uitgebreide dynamische reeksen moet je in 8K RAW opnemen, maar op een 128 GB CF Express-kaart past slechts zes minuten. Gelukkig kreeg ik een behoorlijke dynamische reeks bij het opnemen van 10-bit C-log-bestanden, wat meer dan genoeg was voor deze video.

Canon EOS R5 Review

Ontwerp en beeldscherm

Het weerbestendige lichaam van de camera, gemaakt van magnesiumlegering, voelt solide en van hoge kwaliteit aan. Het is comfortabel vast te houden en te gebruiken. De greep is prettig groot en alle knoppen bevinden zich op vertrouwde plaatsen, zoals je zou verwachten van een Canon-camera. Canon heeft de onhandige touch bar van de EOS R vervangen door een joystick, waardoor de knoppenindeling meer lijkt op die van een typische Canon DSLR. Het handige bovenste display en de moduskiezer van de EOS R zijn ook behouden gebleven. Helaas heeft Canon ervoor gekozen om het verouderde menusysteem niet te veranderen, waardoor het nog steeds lastig is om doorheen te navigeren. Hoewel het aanraakscherm handig is om sneller bij instellingen te komen, zijn de menu’s niet echt ontworpen voor touchbediening.

Het scherpe, volledig kantelbare beeldscherm met 2,1 miljoen pixels is handig voor vloggen of opnames vanuit ongebruikelijke hoeken. In vergelijking met Sony’s A1 heeft het een iets lagere resolutie van 5,76 miljoen pixels en een verversingssnelheid van 120 Hz. Hoewel het niet zo indrukwekkend is als de 9,44 miljoen pixels EVF op de A1, is het nog steeds scherp genoeg en extreem vloeiend.

Canon EOS R5 Review

Mechanische en elektronische sluiter

De EOS R5 presteert spectaculair bij het fotograferen, vooral gezien de hoge resolutie. Met de mechanische sluiter kun je tot 12 beelden per seconde schieten met continue autofocus en automatische belichting. In de stille elektronische sluitermodus behaal je een indrukwekkende snelheid van 20 beelden per seconde. Hoewel dit misschien niet zo snel is als de 30 frames per seconde van de Sony A1, is het in de praktijk meer dan voldoende.

Met een snelle CF Express-kaart kun je tot 180 RAW-beelden vastleggen voordat het tempo afneemt, wat ongeveer 9 seconden fotograferen in de elektronische sluitermodus betekent. Dit is ruim voldoende voor sport- of actiefotografie.

De sensor

De splinternieuwe 45-megapixelsensor van de EOS R5 is de beste die Canon tot nu toe heeft geproduceerd. In de RAW-modus levert het ongelooflijke details, rijke kleuren en warme huidtinten waar veel fotografen van houden. De ISO-prestaties zijn behoorlijk goed voor een camera met zo’n hoge resolutie en het blijft acceptabel tot ongeveer ISO 12800. Daarna kan het echter niet helemaal concurreren met vergelijkbare modellen van Sony en Nikon. Gelukkig heeft het voldoende dynamisch bereik om details uit zowel donkere als heldere delen van een foto te halen, hoewel ik bij hogere ISO’s wel wat ruis opmerkte in de schaduwen.

Jpeg-beelden zijn ook zeer gedetailleerd, maar de ruisonderdrukking is een beetje agressief bij hoge ISO-instellingen. Ondanks de oververhittingsproblemen vind ik de EOS R5 erg leuk. Met een prijs van 4500 euro is het de enige hybride camera met hoge resolutie die zowel fotografie als video even goed kan doen. Andere camera’s met een hoge resolutie kunnen het evenaren op het gebied van fotografie, maar komen niet in de buurt voor video, behalve Sony’s A1 die ongeveer 3000 euro meer kost. De EOS R5 biedt gewoon zoveel: scherpe en rijke video- en fotobeelden, geweldige autofocus, toonaangevende beeldstabilisatie en uitstekende ergonomie.

Canon EOS R5 Review

Mijn advies

Als je van plan bent om veel video op te nemen met de EOS R5, moet je goed nadenken over je behoeften. Deze camera is niet ideaal voor continu opnemen in 8K of 4K voor evenementen, bruiloften, interviews, enzovoort. Als je daarop wilt focussen, kun je beter bijvoorbeeld de Sony A7S III overwegen als je budget het toelaat. Er zijn ook andere goede opties voor dit soort opnamen, zoals de Panasonic S5 of de Nikon Z6 II, die aanzienlijk minder kosten.

Voor andere projecten, die hoofdzakelijk worden opgenomen in of onder 4K met 30 frames per seconde, en af en toe 8K-opnamen of opnamen met een hoge framesnelheid, zou ik persoonlijk deze camera kopen als het binnen mijn budget past. De nieuwste updates hebben de oververhittingsproblemen verminderd en de EOS R5 biedt tal van andere voordelen voor video-opnames. Bovendien is het ook een geweldige camera voor fotografie.

Canon EOS R5 Review

Waar kan ik de Canon EOS R5 kopen?

Product specificaties

Beeldstabilisatie: 5-assige in-body beeldstabilisatie

Schietsnelheid: 20 Foto’s per seconde

Sensor: 45 megapixel fullframe sensor

Focus: Uitgebreide autofocusmogelijkheden met Deeplearning AI

Meest gestelde vragen

Enkelerijke kenmerken van de Canon EOS R5 zijn onder andere 8K-video-opname, 45-megapixel sensor, ingebouwde 5-assige beeldstabilisatie en snelle autofocus.

De Canon EOS R5 levert uitstekende beeldkwaliteit dankzij de hoge resolutie sensor en geavanceerde beeldverwerkingstechnologie.

Ja, de Canon EOS R5 kan inderdaad 8K-video's opnemen op 30/25fps

Ja, de Canon EOS R5 wordt vaak gebruikt door professionals dankzij zijn geavanceerde functies en uitstekende prestaties.

Een potentiële nadeel van de Canon EOS R5 is dat het filmen in 8K mogelijk oververhitting kan veroorzaken, wat resulteert in een beperkte opnametijd.

De Canon EOS R5 maakt gebruik van het RF-lenssysteem en is compatibel met alle RF-lenzen. Het is ook mogelijk om EF- en EF-S-lenzen te gebruiken met behulp van een adapter.

Picture of Robin
Robin

Ik ben een fotograaf en voornamelijk een filmmaker die diep gepassioneerd is in de wereld van camera's. Ik vond het altijd leuk om alle mooie momenten van het leven vast te zetten en ze te bewerken en te delen. Eigenlijk begon het serieus te worden toen ik op een jonge leeftijd ging carspotten. Samen met mijn maten ging ik de straat op om langsrijdende sport en supercars te fotograferen. Dit deed ik met mijn Nikon D5000, Dit was dan ook mijn eerste camera. Na een tijdje begon de interesse in het filmmaken ook op te komen, Ik kocht in eind 2021 een Sony a7III en gebruik die tot de dag van vandaag nogsteeds voor fotografie en filmmaking. Na een heleboel ervaring te hebben opgelopen, heb ik in 2022 mijn bedrijf 'TenBosVisuals' opgericht en heb ik werk gemaakt van mijn passie. Bijleren is nog altijd wat ik doe en dat is ook zeker te zien in de hoeveelheid kennis die ik heb opgebouwd in de afgelopen jaren. Langzamerhand ontstond ook Camerafanaat.nl, de blog over alles van foto, videografie en camera's en de best deals & aanbiedingen. Welkom op mijn website.