Zoeken
Home » Reviews » Sony A7 IV Review

Sony A7 IV Review - Beste hybride systeemcamera

Sony A7 IV Review

Welkom bij mijn A-Z review van de Sony A7 IV. Als enthousiaste fotograaf heb ik deze geavanceerde camera goed onderzocht en ben ik verheugd om mijn inzichten te delen. Ontdek hoe de Sony A7 IV presteert in zowel fotografische scenario’s als video, welke functies indruk maken en hoe deze camera zich verhoudt tot zijn voorgangers.

Inhoudsopgave

Introductie

Het heeft Sony bijna vier jaar gekost om zijn erg populaire mainstream full-frame a7III hybride systeemcamera te vernieuwen, maar de a74 is eindelijk uitgekomen.

De a74 heeft verschillende verbeteringen, zoals een sensor met een hoge resolutie van 33 megapixels en veel betere video-opties op 2500. Maar het is ook 500 euro duurder dan de a7III bij de lancering. Sinds de a7III op de markt kwam, hebben sterke concurrenten zoals de Canon EOS R6 hun opwachting gemaakt. Sony heeft ook geavanceerdere modellen zoals de a1 en a7SIII uitgebracht, die indrukwekkende technologie bevatten. Daarom was ik nieuwsgierig naar wat Sony zou doen in een categorie waarin ze al lang domineren. Hoe zou het zich meten met rivalen zoals Canon en Nikon, vooral op het vlak van video? En hoeveel van de nieuwe technologie van die geavanceerde modellen zou in de a74 verwerkt zijn? Laten we er dieper induiken.

Sony A7 IV Review
Foto credits: Kamera Express (https://www.youtube.com/watch?v=W5Ps13Enm5k)

De behuizing en ontwerp

Als je het ontwerp van de nieuwe a1 of a7SIII mooi vindt, is er goed nieuws. De a74 heeft dezelfde behuizing, met enkele verschillen. Ten eerste heeft het de grote grip van de a1, wat het comfortabel maakt om vast te houden en te gebruiken. Het heeft ook handig geplaatste draaiknoppen en knoppen die fotograferen en filmen gemakkelijk maken. Een verbetering is dat het achterste aanraakscherm nu volledig kan draaien in plaats van alleen kantelen. Dit is handig voor portretfoto’s en als vlogcamera. Sommige knoppen van de a1, zoals die voor opname- en autofocusmodus, ontbreken echter op de a74. De opnameknop bevindt zich bovenop, wat handig is voor videografen.

Het menu is goed georganiseerd en lijkt op dat van de a1. Je kunt het via het aanraakscherm en de joystick bedienen, wat het gebruiksvriendelijker maakt. De elektronische zoeker met 3,68 miljoen pixels is veel helderder dan die van de a7III en vergelijkbaar met die van Canon’s EOS R6. Het achterste display is echter kleiner en heeft een lagere resolutie dan dat van de R6.

Net als de a1 en a7SIII heeft de a74 een dubbel kaartsleufsysteem dat zowel SD UHS-II als snellere CF Express Type A-kaarten ondersteunt. Maar er is slechts één CF Express Type A-slot en de andere is voor SD-kaarten. CF Express Type A-kaarten worden nog steeds alleen door Sony-camera’s gebruikt, dus ze zijn lastiger te vinden en duurder.

Andere kenmerken zijn een USB-C-poort waarmee je de camera kunt gebruiken terwijl hij wordt opgeladen, en een volledige HDMI-poort. De nieuwe NP-FZ100-batterij van Sony kan tot 580 opnamen maken op één lading of ongeveer twee uur 4K-video opnemen. De a74 kan ook zijn mechanische sluiter sluiten bij uitschakeling om stof buiten te houden bij het verwisselen van lenzen. Dit is voor het eerst te zien op Canon’s EOS R.

Sony A7 IV Review

De sluiter en burst-modus

Laten we nu eens naar de prestaties van de camera kijken. Sony’s Alpha-camera’s staan bekend om hun autofocus- en opnamekwaliteit, en de a74 zet deze traditie voort, met één uitzondering. De nieuwe 33-megapixelsensor is belicht vanaf de achterkant maar niet gestapeld zoals die van de a1. Daardoor zijn de uitleessnelheden trager en kan de camera maximaal 10 frames per seconde opnemen in zowel mechanische als elektronische sluitermodus voor gecomprimeerde RAW-foto’s. Bij ongecomprimeerde RAW-bestanden daalt dit naar 6 frames per seconde. Dit is nog steeds goed gezien de bijna 50% hogere resolutie. Ter vergelijking kan de a1 bijvoorbeeld 50-megapixelreeksen vastleggen met 30 frames per seconde.

Hoewel de burst-snelheden niet zijn verbeterd, kun je nu meer foto’s achter elkaar vastleggen, tot wel duizend in RAW-formaat met Sony SD Express-kaarten of ProGrade-kaarten. Je kunt continu fotograferen zonder dat de buffer vol raakt. Een minpuntje van de langzamere uitleessnelheden van de a74-sensor is het “rolling shutter”-probleem. Bij elektronisch stil fotograferen moet je de camera stil houden en mag je onderwerp niet te snel bewegen, anders kunnen er vervormingen optreden.

Sony A7 IV Review

Autofocus

Op het gebied van autofocus is de a74 de meest geavanceerde Sony-camera tot nu toe. Alle nieuwe AI-functies maken het gemakkelijk te gebruiken en betrouwbaar. Gezichts-, oog- en lichaamstracking werken in alle focusmodi voor dieren, vogels en mensen, tenzij je ze uitschakelt. De camera volgt automatisch ogen, gezichten of lichamen van onderwerpen, zelfs als ze draaien of uit het zicht raken. Tijdens het volgen van een onderwerp in sportfotografie kan de a74 gemakkelijk de burst-snelheden bijbenen. Maar belangrijker is dat de a74 in de meeste situaties consistent scherpstelt, zelfs bij lastige lichtomstandigheden. Ik kreeg zelden onbruikbare foto’s, zelfs niet in complexe lichtsituaties.

Sony A7 IV Review

Belichting en dynamisch bereik

De foto’s van de a74 zijn beter dan die van zijn voorganger. Ondanks de hogere resolutie presteert de a74 bij weinig licht vaak beter dan de a7III, en zelfs beter dan de lichtgevoelige a7SIII. Foto’s zijn goed bruikbaar bij weinig licht tot ISO 12800, met veel details zelfs bij onderbelichte opnamen. Ruis is minder aanwezig dan ooit in dit ISO-bereik. Correct belichte foto’s kunnen gebruikt worden tot ISO 25600, maar daarna wordt ruis een probleem.

Sony heeft de kleurweergave steeds verbeterd bij elke nieuwe camera, en de a74 heeft de beste kleurconfiguratie tot nu toe. De groene zweem die eerder aanwezig was, is verdwenen en de kleuren zijn nauwkeurig en goed uit de camera, en zijn gemakkelijk aanpasbaar in de nabewerking. De JPEG-beelden zien er geweldig uit, met een goede balans tussen detail en ruisonderdrukking. De 14-bits RAW-beelden bieden tot 13 stops dynamisch bereik, wat voldoende speelruimte geeft om schaduwen op te helderen en hooglichten te corrigeren.

Sony A7 IV Review

Videoprestaties

Ten slotte, laten we het hebben over video, een gebied waar concurrerende camera’s verder zijn dan de a7III. Gelukkig heeft de a74 hier ook grote stappen gezet. Net als eerder kan hij 4K-video opnemen over de volledige sensorbreedte, wat resulteert in scherpe beelden. Maar nu kan hij dit doen in 10-bits 4:2:2 kleur en Sony’s S-Log, wat kleurcorrectie in postproductie veel gemakkelijker maakt. Met 13 stops dynamisch bereik in Sony’s S-Log 3-modus, samen met 10-bits kleur en goede bitrates tot 500 Mbps, is de beeldkwaliteit uitstekend en eenvoudig te beheren in de nabewerking. Het gebrek aan ruis bij hoge ISO-waarden is een grote plus, waardoor de camera in veel situaties bruikbaar is.

Oog-autofocus en tracking werken nu ook tijdens het filmen, wat ze betrouwbaarder maakt voor interviews of het vastleggen van beweging. Net als bij foto’s zijn deze functies zeer intuïtief. Tik op een onderwerp om het te volgen, en de camera schakelt automatisch over naar oog- of gezichtstracking wanneer dat nodig is. Een belangrijke nieuwe video-functie is de lensademhalingscompensatie. Normaal gesproken veroorzaakt scherpstellen op een ander onderwerp een kleine, maar storende zoom. Dit probleem doet zich vooral voor bij dure GM-lenzen van Sony. De ademhalingscompensatiefunctie voegt een lichte digitale zoom toe om elke verandering in brandpuntsafstand te compenseren bij het overschakelen naar een nieuw onderwerp. Dit heeft wel een lichte crop tot gevolg en werkt alleen met bepaalde Sony-lenzen, meestal de duurste modellen. Het is een echt handige functie die momenteel alleen op de a74 te vinden is.

Sony heeft ook handmatig scherpstellen voor video eenvoudiger gemaakt met handmatige scherpstelhulp. Dit voegt blauwe en rode kleuren toe aan objecten voor en achter het scherpstelpunt, terwijl scherpe objecten duidelijk zijn. Als je eraan gewend bent, kun je snel en nauwkeurig scherpstellen. Beeldstabilisatie is zeer effectief voor video, vooral met de actieve modus ingeschakeld. Het werkt met 4K in zowel bijgesneden 60p als ongecropte 30p modi. Maar de rolling shutter kan vrij intens zijn in de 30p modus met de volledige sensorbreedte, en stabilisatie kan dit soms verergeren.

Sony A7 IV Review

Conclusie

De a74 biedt aanzienlijke verbeteringen in resolutie, autofocus-tracking, video-functies en meer. Maar laten we dat even vergeten en ons richten op wat Sony echt heeft bereikt: het creëren van een camera die fotografie en video makkelijker maakt dankzij slimme AI-functies die zich aanpassen aan de omstandigheden en de vaardigheden van de gebruiker. Het grootste minpunt is de rolling shutter, wat een punt van aandacht kan zijn als je een stille modus nodig hebt of ongecropte 4K-video wilt opnemen. Een ander punt is de prijs van 2500 dollar, wat 500 dollar meer is dan de a7III bij de lancering. Andere hybride camera’s in die prijsklasse kunnen echter niet op tegen de a74. Canon’s EOS R6 met 20 megapixels en een prijs van 2500 dollar is een alternatief, maar de resolutie is aanzienlijk lager. Panasonic’s S6 met 24 megapixels en Nikon’s Z6 II zijn andere redelijke opties, maar missen de betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van de a74. Dus Sony blijft heersen over de markt voor mainstream hybride camera’s, en dat zal waarschijnlijk nog wel even zo blijven.

Sony A7 IV Review

Waar kan ik de Sony A7 IV kopen?

Product specificaties

beeldstabilisatie: In-body beeldstabilisatie van 5.5 stops

Schietsnelheid: 10 FPS in normale én stille modus

Beeldscherm: 3 inch uitklapbaar touchscreen

Sensor: Fullframe 33 megapixel Exmor R CMOS-sensor

Focus:autofocus met 759 fasedetectie AF-punten

Meest gestelde vragen

De Sony A7 IV maakt gebruik van het E-mount lenssysteem, waardoor een breed scala aan lenzen beschikbaar is voor gebruik.

Ja, de Sony A7 IV is uitgerust met ingebouwde beeldstabilisatie om scherpere foto's en video's te kunnen maken.

Ja, de Sony A7 IV kan 4K-video opnemen op 60fps voor hoge kwaliteit videobeelden.

Enkele belangrijke kenmerken van de Sony A7 IV zijn onder andere een 33-megapixel fullframe sensor, 4K-video-opname op 60fps, ingebouwde beeldstabilisatie en een verbeterde razendsnelle autofocus.

Foto van Robin
Robin

Ik ben een fotograaf en voornamelijk een filmmaker die diep gepassioneerd is in de wereld van camera's. Ik vond het altijd leuk om alle mooie momenten van het leven vast te zetten en ze te bewerken en te delen. Eigenlijk begon het serieus te worden toen ik op een jonge leeftijd ging carspotten. Samen met mijn maten ging ik de straat op om langsrijdende sport en supercars te fotograferen. Dit deed ik met mijn Nikon D5000, Dit was dan ook mijn eerste camera. Na een tijdje begon de interesse in het filmmaken ook op te komen, Ik kocht in eind 2021 een Sony a7III en gebruik die tot de dag van vandaag nogsteeds voor fotografie en filmmaking. Na een heleboel ervaring te hebben opgelopen, heb ik in 2022 mijn bedrijf 'TenBosVisuals' opgericht en heb ik werk gemaakt van mijn passie. Bijleren is nog altijd wat ik doe en dat is ook zeker te zien in de hoeveelheid kennis die ik heb opgebouwd in de afgelopen jaren. Langzamerhand ontstond ook Camerafanaat.nl, de blog over alles van foto, videografie en camera's en de best deals & aanbiedingen. Welkom op mijn website.